Després de l’èxit del cicle del 2016 sobre la Història de la fotografia. La fotografia que fa història, aquesta vegada hem optat per tractar la història de la música a la nostra comarca. Algunes de les conferències ens permetran sumar-nos als actes de la doble celebració que viurà Figueres aquest 2017: el bicentenari del naixement de Pep Ventura i la Capitalitat de la Sardana. El cicle porta per títol La banda sonora de l’Empordà. Dels trobadors a la cobla, i comptarà amb excel·lents conferenciants, musicòlegs, músics i professors de les universitats del país, entre ells el coordinador del cicle, Oriol Casadevall, membre de la Secció d’Art de l’IEE, i actual director de l’Escola de Música de Castelló d’Empúries.
La situació geogràfica estratègica de l’Alt Empordà i les seves especificitats històriques i socials, fan de la nostra terra pas obligat de totes les connexions entre Europa i la península Ibèrica. En aquesta sèrie de conferències descobrirem com n’ha estat d’important aquest fet en la història de la música que s’ha cantat, tocat i ballat a les nostres contrades, zona d’entrada des de la lírica occitana als instruments de la cobla moderna d’en Pep Ventura, passant pels diferents corrents de moda, com la polifonia francoflamenca del Renaixement o l’estil italià de la segona meitat del segle XVIII.
Us oferim un total de 9 conferències, que finalitzaran el desembre amb un concert, que ja anirem concretant. Les sessions se celebraran a La Cate cada darrer dijous de mes, a 2/4 de 8 del vespre (7:30 h).
- 26 de gener
L’Empordà a la tardor trobadoresca, per Miriam Cabré Ollé (Doctora en Filologia Catalana i professora de Literatura Romànica a la Universitat de Girona)
- 23 de febrer
De Perpignan a Girona a través de l’Alt Empordà: un viatge musical a finals de l’Edat Mitjana, per Maricarmen Gómez Muntané (Catedràtica de Música Antiga de la Universitat Autònoma de Barcelona)
- 30 de març
Les músiques del poder. Joglars, xantres i trompeters a les corts senyorials empordaneses a la baixa edat mitjana, per Josep Maria Gironella i Granés (Doctor en història medieval)
- 27 d’abril
Polifonia a l’abast del mestre de capella de la Catedral de Castelló d’Empúries a finals del segle XVI: el manuscrit E-Bbc M.682 i una proposta cultural pel segle XXI, per Emili Ros-Fábregas (Investigador Científic en Musicologia i membre del Consell Superior d’Investigacions Científiques)
- 25 de maig
“Ay!, que me desmayo de goso y contento”. La música al dietari de coses memorables d’en Jeroni Pujades, per Oriol Casadevall Crespo (Màster d’Interpretació de Música Antiga per l’ESMUC-UAB i director de l’Escola Municipal de Música Antoni Agramont de Castelló d’Empúries)
- 22 de juny
El cadaquesenc Josep Duran, autor de la primera òpera escrita i estrenada a Catalunya, per Anna Cazurra (Doctora en Musicologia, professora de música i compositora)
- 28 de setembre
Músics empordanesos a la catedral de Girona durant el segle XVIII. Una aproximació, per Jaume Pinyol Balasch (Catedràtic de geografia i història, i President de Música Antiga de Girona)
- 26 d’octubre
El fiscorn baix de cobla a l’Alt Empordà. La introducció del fiscorn i el seu desenvolupament a les formacions del segle XIX a l’Alt Empordà, per Pep Moliner i Pedrós (professor a l’Escola Superior de Música de Catalunya)
- 30 de novembre
Pep Ventura no feia música tradicional. Relectura del mite historiogràfic en el bicentenari del naixement del músic de Figueres (1817-1875), per Anna Costal Fornells (doctora en musicologia i professora de l’Escola Superior de Música de Catalunya)
- 21 de desembre. CONCERT
Esperem que us interessi!