Mariona Seguranyes Bolaños, Figueres 1972.

 

És historiadora de l’art, doctora en humanitats, llicenciada en història de l’art i màster en especialització en gestió de Patrimoni cultural.

Du a terme una tasca intensa en la investigació de l’art català del segle XIX i XX. És autora de diversos llibres, entre ells Una visió artística de l’Empordanet, la pintura a Palafrugell entre els segles XIX-XX, Josep Pla i els pintors i La construcció del paisatge empordanès, 80 anys de pintura a Llagostera (1892-1975).

Especialment s’ha centrat en les relacions de Dalí amb l’Empordà en diversos textos i específicament en el llibre La mirada persistent. Història de la pintura a Figueres (1892-1960), editat per l’Ajuntament de Figueres l’any 2013.

La seva tesi doctoral, Malenconia i Salvador Dalí, passat i futur d’un estat d’esperit, se centrà en l’anàlisi de la iconografia de la malenconia en l’obra de Salvador Dalí.

Ha estat comissària de diverses exposicions que han donat fruit a diverses publicacions, entre elles;

Evarist Vallès, creador empordanès d’espais metafísics, l’any 2000,

El Dalí de Lacroix, l’any 2004,

Francesc Gimeno i els paisatgistes del Montgrí, l’any 2007.

Ha estat la curadora del llibre l’Atles Paisatgístic de les terres de Girona (2010), i autora de l’Alt Empordà i coautora del Baix Empordà, dins el mateix volum i comissària de les exposicions que van sorgir d’aquesta publicació.

Ha col·laborat en diversos catàlegs d’exposicions, entre ells El país de Dalí (2004), Cadaqués de Picasso (2010) i Del primer Dalí al manifest groc (2011). També ha col·laborat amb textos en els catàlegs de les mostres de Baldomer Gili Roig, Enric Casanovas, Carles Fages de Climent, Ramon Reig i Josep Maria Mascort, entre d’altres.

Va treballar en la reforma del Museu de l’Empordà el 1998-99 i és coautora de la seva Guia de les col·leccions.

Ha estat la curadora de la reedició del llibre de l’Anna Maria Dalí, Salvador Dalí vist per la seva germana, amb un estudi introductori seu a l’interior del volum.

També ha estat la comissària de l’exposició Francesc Vayreda, de l’impressionisme al Noucentisme a Catalunya, que s’ha vist al Museu de la Garrotxa i a la Casa de Cultura de Girona. És també autora del llibre Pintors a la porta d’entrada al cap de Creus, sobre els artistes que van treballar entre Portbou i Sant Pere de Rodes publicat l’any 2015 i coautora del volum Una memòria compartida, els llocs de memòria dels catalans del nord i del sud, editat per Mirmanda i Editorial Afers aquest 2016.

També és la comissaria de l’espai permanent Francesc Gimeno, llegat Martínez Solans del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí.

Publica articles de manera esporàdica al Setmanari de l’Alt Empordà i a la Revista de Girona.

És membre de la junta dels Amics del Museu Dalí i de l’ACCA, Associació de Museòlegs de Catalunya i de la secció d’història de l’art de l’Institut d’Estudis Empordanesos.

 

face_1

Mariona Seguranyes a l’inici de la conferència (foto Manel Casanovas)

 

 

 

 

 

 

 

 

face_2

Amb una imate de l’arxiu Meli dels germans Carles i Evarist Vallés, i Bartomeu Massot (foto Manel Casanovas)

 

face_3

Amb una altraa imatge en què apareix Dalí, en primer terme, a l’estudi de Vallès, amb Meli al fons (foto Manel Casanovas)

 

face_4

Públic assistent a l’acte, a la sala de La Cate (foto Manel Casanovas)